6 vragen die MSP’s zouden moeten stellen

19 december 2017

Het jaar zit er bijna weer op, december brengt herinneringen aan vakantie, feesten, tijd met vrienden en familie, en met een beetje geluk down-time om het komende jaar te overdenken. Voor ondernemers is het ook tijd om de balans op te maken en doelstellingen en vereisten voor het komende jaar te formuleren.

Helaas schieten veel MSP’s (Managed Services Providers) tekort als het gaat om het creëren van zinvolle jaarlijkse budgetten en het deelnemen aan effectieve strategische planningssessies om hun bedrijf te laten groeien. Terwijl de meeste MSP’s ambitieuze cijfers hebben rond de verkoop en het te bereiken marktaandeel, doen ze zelden meer als het stellen van de verwachtte groeipercentages voor het komende jaar . Strategische planning om die aantallen te bereiken volgt zelden.
Dus in plaats van de tijd te nemen het bedrijf goed te bestuderen en bij te sturen, gaan ze het nieuwe jaar in met precies hetzelfde dat ze het vorige jaar ook gedaan hebben en hopen dat het genoeg zal zijn om de vraag te stimuleren zodat ze hun willekeurige genoemde groeidoelstellingen bereikt kunnen worden.
Dat is volgens ons niet het pad naar een volwassen en schaalbaar bedrijf.
Breken met deze traditie

Waarom volgen MSPS jaar na jaar het zelfde patroon? Het is geen mysterie voor iedereen in het veld: de meeste MSP zijn druk bezig en ze besteden het leeuwendeel van hun tijd aan het werken in hun bedrijf, niet aan het bedrijf.

(Als je niet zeker weet wat het verschil is, heeft Michael Gerbers een mooi boek gescheven: ‘The E Myth’ zeker het lezen waard.)
In de dynamische en concurrerende markt waar MSP’s zich bevinden, is deze aanpak op zijn best slap en contra-economisch voor de groei in het meest slechtste geval.

Zeker, sommige serviceproviders oefenen ijverig strategische planning uit, maar de meeste MSP’s doen het niet. Als je een van de velen bent die dat niet doet, is het nu het moment om slim te zijn en te beginnen.

Gelukkig is het niet te laat om de manier van werken te veranderen en het schip te draaien, en dit is het ideale tijdstip dit te doen. Neem eerst de balans op van waar het bedrijf staat en wat de belangrijkste sturende zaken zijn. Zonder een besef van waar je bent, kun je geen routekaart ontwikkelen naar waar je naartoe wilt.

Zes vragen die MSP’s zichzelf moeten stellen
Je kunt er ook voor kiezen het niet alleen doen. Breng het managementteam bij elkaar. In het ideale geval ga je off site, weg van de afleiding van de dagelijkse activiteiten, en stel jezelf de volgende vragen:
1. Wat werkte er vorig jaar goed voor ons? Wat niet?
2. Wat onderscheidt ons in de markt?
3. Hoe verandert de markt en waar gaat het naartoe?
4. Wat zijn onze doelen voor volgend jaar?
5. Hoe komen we daar? Hebben we de middelen die we nodig hebben om daar te komen?
6. Wat vragen / vragen onze klanten? Hoe kunnen we op een concurrerende manier leveren? Hebben we de juiste partners of verkopers om ons te helpen onze doelen te bereiken?

Tegelijkertijd moet je ook aandacht besteden aan trends en richting van de markt. Dus als uw strategisch plan voor 2018 geen rol speelt in de ontwikkeling van hoe u op de juiste manier verantwoording aflegt over hoe u maandelijks terugkerende omzetgroei zult genereren en de operationele efficiëntie maximaliseert, is het waarschijnlijk geen volledig plan.

Met het aanpakken van deze vragen gaat u een lange weg in de richting van het bereiken van een solide, strategisch plan dat zich royaal zal uitkeren. Een bedrijf laten groeien en uitvoeren van het juiste plan is al moeilijk genoeg, maar een duurzaam en schaalbaar bedrijf laten groeien zonder een plan is bijna onmogelijk.

Zou u graag eens ons om advies vragen? Of heeft u andere vragen omtrent u plannen voor uw onderneming? Neem contact op met Business Vision Enforced!

Auteur:Tim Dons

Laat een reactie achter

Scroll naar top